#Przystań (na) szczęście… Minireportaż Szkoła Podstawowa nr 26
W Szkole Podstawowej nr 26 im. Andrzeja Struga w Krakowie zorganizowano cykl zajęć bajkoterapeutycznych opartych na książce „Kwiat Paproci” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. Tematem przewodnim było szczęście, a celem – kształtowanie u dzieci właściwej postawy wobec tego uczucia oraz nauka, jak wspierać innych w poszukiwaniu radości.
Zajęcia odbyły się w trzech spotkaniach, każde trwało 45 minut i obejmowało różnorodne metody pracy: dyskusje, ćwiczenia kreatywne oraz integracyjne. Wykorzystano materiały takie jak fragmenty książki, papierowe kwiaty, „Skrzynkę Dobrych Słów” oraz balony symbolizujące szczęście.
Pierwsze spotkanie skupiło się na odpowiedzi na pytanie: „Co to znaczy być szczęśliwym?”. Poprzez czytanie historii Zosi, bohaterki książki, dzieci analizowały sytuacje, które przynosiły jej radość oraz te, które wywoływały smutek. Dyskusje uzupełniono ćwiczeniem „Kwiat Szczęścia”, w którym uczniowie zapisywali na płatkach rzeczy sprawiające im radość, tworząc wspólny plakat.
Drugie spotkanie poświęcono działaniom prowadzącym do szczęścia. Dzieci zastanawiały się, czy szczęście jest przypadkowe, czy można je pielęgnować. Tworzyły „Plan na szczęście”, zapisując konkretne działania, które mogłyby poprawić ich samopoczucie, np. pomoc bliskim czy spędzenie czasu z przyjaciółmi. Efekty tych działań omawiano na kolejnym spotkaniu.
Trzecie spotkanie dotyczyło wspierania innych w poszukiwaniu szczęścia. Dzieci uczyły się, że dzielenie się dobrymi uczuciami wzmacnia relacje i przynosi radość obu stronom. Ćwiczenie „Skrzynka Dobrych Słów” zachęcało do pisania miłych wiadomości dla kolegów, które później odczytywano, wywołując uśmiechy na twarzach uczniów. Spotkanie zakończyło się symbolicznym „Balonem Szczęścia” – każde dziecko zapisało na balonie myśl o tym, jak może uszczęśliwić innych, a następnie przekazało balon koleżance lub koledze.
Zajęcia okazały się niezwykle efektywne – dzieci chętnie angażowały się w ćwiczenia, dzieliły się swoimi przemyśleniami oraz uczyły się dostrzegać szczęście w codziennych, małych rzeczach. Dzięki zastosowanym metodom bajkoterapeutycznym uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli, czym jest szczęście, ale także jak świadomie je budować i dzielić się nim z innymi.






