#Ogarniamy życie razem… XIII Liceum Ogólnokształcące
W ramach projektu #Ogarniam życie, realizatorzy przeprowadzili wyjątkowe wydarzenie edukacyjno-promocyjne, którego celem było rozpowszechnienie wiedzy o mediacji rówieśniczej wśród społeczności uczniowskiej XIII Liceum Ogólnokształcącego. Projekt składał się z dwóch kluczowych elementów: interaktywnych warsztatów edukacyjnych oraz konkursu artystyczno-literackiego. Oba działania miały jeden wspólny cel – pokazać, że mediacja to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyczna, skuteczna i potrzebna umiejętność w relacjach międzyludzkich.
Pomysł na mediacje rówieśnicze kiełkował w głowach od dawna. Projekt konkursowy dał wreszcie przestrzeń i pretekst, by przekuć tę ideę w konkretne działania. Pierwszym krokiem było rozeznanie potrzeb – przeprowadzono krótką ankietę wśród uczniów i nauczycieli, która pokazała, że konflikty rówieśnicze są częste, a uczniowie rzadko czują się wysłuchani. Tworzenie koncepcji projektu było procesem twórczym, ale też pełnym dylematów. Zespół musiał odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania:
- Czy uczniowie będą chcieli rozmawiać z rówieśnikami zamiast z nauczycielami?
- Jak wyłonić przyszłych mediatorów i jak ich przygotować?
- Jak połączyć działania z obowiązkowym programem nauczania?
Powstał wstępny plan działania: cykl warsztatów wprowadzających, szkolenie z mediacji w szkole i konkurs „Mediacja – sztuka rozwiązywania konfliktów”. Ustalono też harmonogram działań i podział obowiązków.
Największe wyzwania?
– „Logistyka” – śmieje się dziś jedna z nauczycielek. – „Musieliśmy znaleźć wspólny czas dla uczniów z różnych klas, zapewnić miejsce do prowadzenia warsztatów i zaprosić specjalistę od mediacji – to wymagało nie lada koordynacji.”
Kolejnym wyzwaniem było przekonanie części kadry nauczycielskiej, że warto dać uczniom więcej autonomii w rozwiązywaniu sporów. To wymagało rozmów, spotkań i wspólnego szukania kompromisu. Mimo trudności, entuzjazm zespołu i pierwsze pozytywne reakcje uczniów dodawały energii. – „Widząc, jak uczniowie zaczynają sami proponować rozwiązania, wiedzieliśmy, że idziemy w dobrym kierunku” – podsumował pedagog szkolny. Tak powstał fundament projektu, który dziś zaczyna funkcjonować jako realne narzędzie wspierające klimat szkoły. A wszystko zaczęło się od pomysłu, kilku rozmów i dużej dawki zaangażowania.
Etap przygotowawczy projektu mediacji szkolnych rozpoczął się od zidentyfikowania potrzeby wprowadzenia działań wspierających relacje rówieśnicze i przeciwdziałających eskalacji konfliktów na terenie szkoły. Inicjatywa ta była odpowiedzią na obserwowany wzrost liczby nieporozumień między uczniami oraz na potrzebę wzmacniania kultury dialogu w środowisku szkolnym.Koncepcja projektu powstała w wyniku współpracy uczniów, wychowawców oraz nauczycieli. Kluczowym założeniem było stworzenie modelu, który umożliwi uczniom samodzielne, bezpieczne i konstruktywne rozwiązywanie konfliktów w oparciu o zasady mediacji rówieśniczej.
Na tym etapie przeprowadzono:
- krótkie rozpoznanie potrzeb wśród uczniów i nauczycieli (ankiety i rozmowy indywidualne),
- analizę aktualnych działań profilaktycznych,
- zapoznanie się z dobrymi praktykami stosowanymi w innych szkołach,
- konsultacje z ekspertami (pedagog specjalny, mediator z poradni psychologiczno-pedagogicznej).
Na podstawie zebranych informacji opracowano plan działań, który obejmował:
- Organizację cyklu warsztatów dla uczniów z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów i podstaw mediacji.
- Stworzenie harmonogramu działań wraz z ustaleniem terminów warsztatów i spotkań ewaluacyjnych.
- Zabezpieczenie przestrzeni w szkole (pokój pedagoga lub wydzielona sala), gdzie miałyby odbywać się warsztaty.
Pomimo tych wyzwań, etap przygotowawczy zakończył się sukcesem – wypracowano realny i dostosowany do warunków szkoły model wdrażania mediacji rówieśniczych.Etap planowania projektu pokazał, że działania profilaktyczne oparte na aktywnej roli uczniów mają duży potencjał i spotykają się z pozytywnym odbiorem. Kluczowe czynniki sukcesu to: dobre przygotowanie organizacyjne, zaangażowanie zespołu szkolnego oraz wsparcie dyrekcji.
Wydarzenie zorganizowane w ramach projektu #Ogarniam życie pokazało, że rozmowa o konfliktach może być inspirująca, a nauka mediacji – atrakcyjna i potrzebna. Zarówno warsztaty, jak i konkurs okazały się nie tylko sposobem na promocję wiedzy, ale też impulsem do zmiany postaw. Uczniowie odkryli, że potrafią słuchać, rozumieć i szukać rozwiązań, nawet w trudnych sytuacjach.
Wydarzenie to ma stać się fundamentem dla długofalowych działań na rzecz wprowadzenia mediacji rówieśniczych jako stałego elementu życia szkoły.


